Reforma edukacji - Najważniejsze zmiany, pytania i odpowiedzi

Już dziś zachęcam do odwiedzenia strony internetowej www.reformaedukacji.men.gov.pl. Można na niej znaleźć odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, harmonogram prac nad wdrażaniem reformy, akty prawne, szczegółowe dane kontaktowe do poszczególnych departamentów w ministerstwie.

Do Państwa dyspozycji pozostaje także Departament Informacji i Promocji w MEN, tel. 22 34 74 457 oraz adres mailowy dedykowany kwestiom planowanych zmian w systemie edukacji: reformaedukacji@men.gov.pl.Z wyrazami szacunku

Anna Zalewska - Minister Edukacji Narodowej

Broszura informacyjna    Mapa drogowa reformy edukacji    Szkoła po zmianie - plakat


 

Warto nauczyć się mądrze korzystać z sieci internetowej…a oto kilka podstawowych zasad.

  • Sięgaj do źródła. Nie chwytaj się pierwszego hasła, które pojawiło się w wyszukiwarce. W sieci jest mnóstwo wartościowych stron, profili naukowców, pisarzy i badaczy, z których możesz dowiedzieć się znacznie więcej niż z popularnych net-bryków.
  • Selektywnie wybieraj informacje. Naucz się odróżniać fakt od komentarza. Jeśli temat naprawdę Cię interesuje, zajrzyj do różnych źródeł i porównaj, które elementy się powtarzają. To również świetny sposób na naukę.
  • Jeśli samodzielnie zamieszczasz tekst w sieci, podaj jego autora lub źródło oraz datę. Ty również tego oczekuj od innych, przecież nie chciałbyś przedstawić w swoim referacie wyników badań znalezionych w sieci, które już od kilku lat są np. nieaktualne.
  • Doceniaj wiedzę autorytetów. Oczywiście, w dobie kultu serwisów społecznościowych i dominacji wolności indywidualnej użytkownika może być to trudne, ale przyjmijmy, że korzysta się z nich jedynie do celów prywatnych. Jeśli rzeczywiście chcesz dowiedzieć się więcej na dany temat, szukaj jak najbardziej wiarygodnego źródła. Dopiero wtedy włącz się w dyskusję ze znajomymi.
  • Sprawdzaj kilka środków przekazu. Schemat przekazu informacji jest dziś bardzo rozbudowany. Zazwyczaj informacja najszybciej transportuje się przez social media, później jest radio i telewizja. W następnej kolejności gazety codzienne, a po dłuższej przerwie tygodniki. Warto zaglądać do różnych przekaźników i samodzielnie konstruować swoje opinie.

Źródło: Marciniak Kinga: Wielki boom informacyjny „Cogito” nr 4 2012, s.14-15.

Bożena Wójcik-Wasilewska

W oczekiwaniu na wiosnę (nasza pogodynka z sali nr 16 twierdzi, że przyjdzie niedługo) w zeszłym tygodniu w szkole samorząd zorganizował Tydzień Kolorów. Każdego dnia klasy miały przygotować stroje w określonym kolorze i wykonać przypisane do tej barwy zadanie. Trzeba było zrobić wspólne zdjęcie, przynieść do szkoły kolorowe dodatki, założyć krawaty bądź muchy, przygotować wiersz o szkole i karykaturę wychowawcy. Rywalizacja klas była bardzo zacięta i trzeba przyznać, że o zwycięstwie zadecydowały niewielkie różnice w prowadzonej klasyfikacji . I tu śpieszymy z informacją, że ex aequo (czyli na równi) zwyciężyły klasy: 1A gimnazjum i 2A gimnazjum. Zwycięzcą gratulujemy (1 marca w nagrodę są zwolnieni z niezapowiedzianych sprawdzianów i odpytywania), a wszystkim tym, którzy zrozumieli ideę naszej zabawy dziękujemy. Dzięki wam nasza szkoła rozbłysła kolorami.

Samorząd szkolny 

23  lutego 2017 r rozegrana  została  pierwsza  kolejka  Szkolnej  Ligi  Piłki  Halowej.

1 mecz   ESKOBAR NATIONAL TEAM - AŁA MOJA NOGA   7 : 0

Karanowsk Konrad - 2

Bepirszcz Jakub - 3

Majorowski Karol - 2

ESKOBAR NATIONAL TEAM: Karanowsk Konrad, Linowski  Adam, Bepirszcz Jakub, Filipkowski Jakub, Sosnowski Karol, Gacyk Jakub, Żądełek Michał, Majorowski Karol

AŁA MOJA NOGA: Laskowski Bartłomiej, Hornicki Hubert, Suszczyński Konrad, Stańko Miłosz, Niedźwiedzki Michał, Ged Mateusz,Kowalski Sebastian

 

2 mecz   RAKI MAKI - DZIKIE LAZUROWE ŚWIRKI   3  : 4

Wojtkiewicz  Jacek - 3

Łopacki Jakub - 1

Kędzior Maciej - 2

Zajączkowski Arkadiusz - 1

RAKI MAKI: Wojtkiewicz Jacek, Gomoła Bartosz, Mączyński Damian, Miechowicz Michał, Tarkawian Arkadiusz, Szawkowski Michał

DZIKIE LAZUROWE ŚWIRKI: Łopacki Jakub, Błaszczak Szymon, Kędzior Maciej, Grabowski Filip, Budziński Dariusz, Zajączkowski Arkadiusz, Olejnik Jarosław

 

3 mecz   DZIKIE  ANAKONDY - MARSJAŃSKIE PRZEDZIOŁKI   3 : 3

Gołębiowski Mateusz - 2

Majewski Paweł - 1

Lach Łukasz - 3

DZIKIE  ANAKONDY: Gołębiowski Mateusz, Majewski Paweł, Stępień Jakub, Wachnik Szymon, Stefaniuk Jakub, Świdziński Jakub, Socha Karol, Hartwig Adrian

MARSJAŃSKIE PRZEDZIOŁKI: Gabryszak Jakub, Lach Łukasz, Wyszomrski Franciszek, Markowski Karol, Połubiński Adrian, Bieniek Kacper, Makowski Jakub

Druga  kolejka  turnieju   02 marca 2016 r (CZWARTEK)  Początek  meczów  o  godz  15.45 Serdecznie  zapraszamy  kibiców.

Sylwester  Gacioch

 

 

Co możecie powiedzieć na temat stresu? Jakie skojarzenia wywołuje w Was samo pojęcie „stres”? Czy w Waszej definicji znajduje się miejsce na pozytywne aspekty z nim związane? Czy może raczej pojmujecie go jako coś szkodliwego, chorobotwórczego i destrukcyjnego?

Jeżeli patrzycie przez pryzmat motywacji do działania i wyzwań, świetnie!

Jeśli natomiast stres jest czymś, co Was przytłacza, zachęcam do lektury książki

Kelly McGonigal „Siła stresu. Jak stresować się mądrze i z pożytkiem dla siebie”.

 

 

Od lat badacze atakują nas kolejnymi hucznymi odkryciami dotyczącymi stresu. Niszczy, wywołuje liczne choroby, ewidentnie szkodliwy, należy go unikać. Ale czy na pewno? Czy zastanawialiście się nad tym, jak wielką rolę odgrywa w Waszym życiu stres? Zastanówcie się nad tym: macie wiele na głowie, gonią Was terminy, nie macie chwili wytchnienia.

Co robicie? Organizujecie tak czas, aby ze wszystkim zdążyć i… dajecie radę! Super. A teraz druga sytuacja, macie wolny dzień, kilka dni. Wiecie, że jest sporo rzeczy do zrobienia, ale macie na to dużo czasu. Czy robicie to lepiej niż wtedy, gdy macie zajęty cały dzień? Myślę, że nie. Wiele osób odłoży wszystko na ostatni moment, by stres zaczął napędzać do działania.

Autorka pokazuje też jak duży wpływ nasze nastawienie psychiczne. To niesamowite, jak bardzo zmienia się stan naszego organizmu, zachowanie, podejście do problemów, kiedy spojrzymy na coś z zupełnie innej perspektywy!

McGonigal przytacza ogromną ilość badań, która jasno obrazuje, że stres mało tego, że nie musi być szkodliwy, ale może pomóc w dojściu do celu! Można go wykorzystać jako siłę napędową, potraktować jak wyzwanie. Kiedy pojawia się uczucie stresu, zdenerwowania, pierwszym co można zrobić, to odpowiedzieć sobie na pytania: dlaczego się stresuję? Jak mogę to wykorzystać? Jeśli się czymś stresujemy, oznacza to, że jest to dla nas ważne. Przykładowo czeka Was ważne wystąpienie publiczne. Pocą Wam się ręce, w nocy nie śpicie, boli brzuch. Jeżeli zaczniecie powtarzać sobie, jak bardzo się stresujecie albo na siłę będziecie chcieli się uspokoić, jaki będzie tego efekt? Objawy się nasilą, a wystąpienie na pewno nie będzie tak dobre, jak byście chcieli. A teraz spójrzmy na tą samą sytuację z innej perspektywy. Pojawiają się wyżej wymienione objawy stresu. I co dalej? Organizm daje fizjologiczne sygnały, że wystąpienie jest ważne. Co można z tym zrobić? Zastanowić się, dlaczego jest ważne, co chcemy nim osiągnąć, jakie przyniesie korzyści. Po uświadomieniu sobie tej wiedzy nie pozostaje nic innego, jak odetchnąć głęboko i wykorzystać wzrost pobudzenia do tego, żeby dać z siebie wszystko.

„Dowolna chwila może się stać punktem zwrotnym w tym, jak doświadczasz stresu, jeżeli tylko tak postanowisz.”

Informacje pochodzą ze strony: http://www.kulturantki.pl/ksiazki/stresuj-sie-pozytywnie/

Bożena Wójcik-Wasilewska